Voor een succesvolle webwinkel volg je deze stappen!

Openheid

Wie is de persoon achter de webwinkel? Bezoekers en klanten zijn nieuwsgierig naar de persoon die hen van dienst is. Bied openheid over je contactgegevens hoe er contact met je kan worden opgezocht en voorzie je webwinkel verdere informatievoorziening.

 

Onderscheid je

Er zijn al zoveel webwinkels! Maak duidelijk waarom jouw webwinkel anders en beter is dan alle andere webwinkels. Wat bied jij dat beter is dan de concurrent? Onderscheid je op een bepaalt aspect en maak hier je kenmerk van en communiceer dit naar je bezoekers en mogelijke klanten.

Doe dit bijvoorbeeld op service: een bereikbare webwinkel die open staat voor wederkerige communicatie worden extra gewaardeerd. Mensen willen namelijk gehoord en serieus genomen worden. Het goed oplossen van fouten of problemen door in dialoog te gaan met je klant zorgt voor een goede service beleving waar je je al gauw op kunt onderscheiden.

 

Design van je webwinkel

Binnen enkele seconden beslist een bezoeker van je webwinkel of je pagina deugt of niet. Een goede eerste indruk is daarom cruciaal voor het maken van progressie binnen het proces van verkoop tot aankoop.

 

Beleving

Een prachtige webwinkel laat een mogelijk klant beslissen of hij bij jou zijn aankoop wil doen of niet. Het laten bezorgen van een product moet dan niet teleurstellend zijn. Maak een heuse beleving voor de klant wanneer hij het pakket ontvangt. Zorg voor een goede stevige en bijpassende verpakking, stopt daarbij een leuke informatiebrief, een klein cadeautje of een eventuele kortingscode voor een volgende aankoop.

Op deze manier zorg je voor een goede klantbeleving. Tevreden klanten komen veelal terug bij het bedrijf waar ze al eerder aankopen hebben gedaan of diensten af hebben genomen. Het bijvoegen van eventuele kortingscodes of promotiekaarten die houdbaar zijn doen het goed bij klanten. Zo stimuleer je hen voor een vervolgaankoop. Voor meer informatie en tips hierover kun je hier kijken!

 

Doelgroep

Wie is je doelgroep? Richt je erop met wie je te maken hebt. Denk vanuit je doelgroep om van je webwinkel een geoliede motor te maken. Besteed hier wat tijd aan, want mooie producten en diensten met de verkeerde doelgroep levert weinig tot niets op. Ga in dialoog met je bezoekers en vraag wat hun behoeften zijn, wat vinden ze leuk, wat willen ze of waar lopen ze tegenaan. Beredeneer dan op welke wijze jij hen kunt helpen met het creëren van voldoening voor hun behoeften.

Offline

Promoot je webwinkel niet alleen online maar ook offline. Benut de kansen die je voor jezelf creëert wanneer je een pakketje naar een klant opstuurt of wanneer je een dienst verleent. Voeg een nieuwsbrief toe, een dank van waardering of promoot andere producten of diensten waarmee je je klant van dienst kunt zijn.

Betalen

Wanneer bezoekers hun winkelwagen hebben gevuld en willen afrekenen, maak er dan geen probleem van of zij zich dan wel niet registreren. Veelal moeten onnodige velden worden ingevuld, dus zorg ervoor dat je de belangrijkste gegevens hebt voor het opsturen van producten of verlenen van diensten. Een rijk aantal opties aan betaalmethoden is ook van belang, zoals iDeal, PayPal, creditcard of achteraf betalen. Ben je bang dat er misschien iets mis kan gaan? Praat erover met andere webwinkeleigenaren op het webwinkelforum.