hoe zit het met de boekenmarkt?

De boekenmarkt zit eigenlijk continu in een golfbeweging. Dan lijkt het weer als boeken gaan verdwijnen ten faveure van digitale boeken, maar toch blijven mensen boeken waarderen. Mensen houden er blijkbaar toch van om fysiek een boek in hun handen te hebben. Maar hoe zit het met de boekenmarkt binnen Nederland? Is er een duidelijke trend zichtbaar? Hieronder analyseren we de boekenmarkt nader.

 

Hoe ging het met de boekenmarkt in 2019?

In Nederland gaat het met de boekenmarkt vele malen beter in vergelijking met andere Europese landen. Hier blijven mensen ongeveer even veel lezen. Er zijn dan ook nagenoeg even veel boeken verkocht in vergelijking met voorgaande jaren. Zowel fysieke boeken als e-boeken worden hierbij meegerekend. Nog altijd worden vooral van fictie boeken het meest verkocht. Echter is er wel een duidelijke trend waarneembaar: kinderboeken worden steeds populairder. Zowel boeken voor de kleintjes als voor de wat oudere kinderen zijn populairder in vergelijking met voorgaande jaren. Ook de jeugd lijkt weer meer boeken te lezen. Een goede ontwikkeling!

Voor boekliefhebbers is dit goed nieuws. Waar het eerst leek dat boekwinkels en bibliotheken meer en meer zouden verdwijnen, is er afgelopen jaar geen enkele boekwinkel verdwenen. Ook is het aanbod groter geworden. Een negatieve trend die zichtbaar is, is dat kinderen in de puberteit interesse verliezen in boeken. Na de middelbare school lijkt het er wel weer op dat het lezen van boeken opgepakt wordt, maar niet altijd. Aan ouders dan ook de belangrijke taak om hun kinderen aan het lezen te krijgen en te houden. Dit is immers het beste voor de ontwikkeling van het kind.

 

Interessante ontwikkeling boekenmarkt: meer zelf publicerende schrijvers

Wat tevens opvalt aan de cijfers is het feit dat meer schrijvers besluiten hun eigen boeken uit te geven. Er komt dus geen uitgeverij meer aan te pas. Voor schrijvers heeft dit interessante voordelen. Ten eerste zijn ze compleet onafhankelijk van alles en iedereen. Er is geen uitgever die meekijkt over hun schouders of die vraagt om aanpassingen te maken. Daarnaast is alle winst ook echt voor de schrijver. Echter dienen ze hiervoor wel meer werk te verrichten. Zaken als promotie en verkoop komen nu op hun bord terecht. Ook de kosten komen voor hun rekening.

Waarom is deze trend dit jaar zo zichtbaar? Ten eerste is het voor schrijvers makkelijker dan ooit om boeken zelf uit te geven. Webshops zoals bijvoorbeeld Bol.com (of Amazon op internationaal vlak) maken het makkelijker dan ooit om je eigen boeken te verkopen via hen. Ook kun je eenvoudiger je boek promoten via het internet. Er zijn veel meer manieren om mensen te bereiken tegenwoordig. Zo is ook crowdfunding een mogelijkheid. Daarom zie je steeds vaker dat schrijvers hun eigen boeken uitgeven zonder uitgever.