Webshop Conversie
Image default
Zakelijk

Een ERP-software voor e-commerce

Op veel plaatsen verschuift de handel naar het internet. Hier leest u wat ERP-software specifiek voor e-commerce kan doen.

Bijna geen enkele retailer kan tegenwoordig zonder een webshop. Er zijn nu bedrijven die zich volledig op online zaken hebben gericht. Er zijn ook ERP-softwareoplossingen die gespecialiseerd zijn in juist die bedrijven.

Wat dergelijke branchespecifieke ERP-softwaresystemen kunnen doen en waarom het zinvol is om een ​​holistisch systeem te hebben in plaats van te vertrouwen op veel individuele geïsoleerde oplossingen, is het onderwerp van dit artikel.

Daarvoor gaan we in op de algemene functionaliteit van ERP-software om beter te begrijpen hoe deze oplossingen werken en waar precies toegevoegde waarde kan worden behaald door het gebruik ervan.

Wat is een ERP-software?

Enterprise resource planning (ERP) is de ondernemerstaak om alle beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Dit vereist een optimalisatie van alle bedrijfsprocessen en tegelijkertijd voorzien van alle benodigde middelen.

Centraal daarbij staat dat knelpunten en verspilling van middelen koste wat kost moeten worden voorkomen. Hiervoor is het nodig om overzicht te krijgen over alle processen en deze centraal te kunnen plannen, beheersen en bewaken. Een bijna onmogelijke opgave.

Met ERP-software wordt een bedrijf precies hierin ondersteund. Het systeem brengt daartoe alle processen van het bedrijf digitaal in kaart en brengt de gegevens samen in een centrale database. Op deze manier kunnen verschillende processen aanzienlijk worden gestroomlijnd, samengevoegd en in sommige gevallen zelfs geautomatiseerd.

Alle afdelingen werken met dezelfde data

Vanaf nu werken alle spelers in het bedrijf met dezelfde data. Dit leidt tot een transparantere en vooral snellere informatiestroom. Ook het foutenpercentage kan op deze manier aanzienlijk worden verlaagd.

Een ERP-software is opgebouwd uit meerdere modules, die via de database inhoudelijk met elkaar zijn verbonden. Elk van deze modules neemt een specifiek verantwoordelijkheidsgebied op zich. Modules voor magazijnbeheer, logistiek, human resources, klantrelatiebeheer of ook voor boekhouding en productie zijn in dergelijke software te vinden.

Niet elk bedrijf heeft al deze modules nodig. Andere bedrijven hebben veel meer functies nodig om hun eigen processen te dekken. Laten we nu dus eens kijken naar ERP-systemen die specifiek zijn ontworpen voor e-commerce en hun specifieke voordelen benadrukken.

Klantrelatiebeheer (CRM)

Met een CRM-module regelt u alle zaken met betrekking tot uw eigen klanten. Voor elke klant wordt een klantendossier aangemaakt, waarin alle interacties en gegevens over de klant worden opgeslagen. Alle afdelingen hebben toegang tot deze gegevens, wat op zich al een aantal voordelen heeft.

De klantenservice kan bijvoorbeeld veel beter reageren op vragen van klanten en ze direct helpen. Hiervoor roepen ze eenvoudig het klantendossier op en hebben ze toegang tot actuele facturen, bestellingen of klachten. Uiteindelijk verhoogt dit de klanttevredenheid en daarmee ook de klantloyaliteit.

Maar ook sales en marketing kunnen enorm profiteren van deze module. Door klantgegevens te evalueren, kunnen belangrijke inzichten in de wensen en behoeften van klanten worden verkregen. Advertentiemaatregelen kunnen meer individueel worden ontworpen en verkoopkanalen kunnen veel beter worden ontworpen.

Webshop integratie

Zeker voor e-commercebedrijven is de mogelijkheid om de webshop in het systeem te integreren zeker van belang. Alle aanvragen en bestellingen kunnen centraal worden beheerd en verwerkt. Daarnaast kunnen opdrachten worden ingedeeld in workflows, zodat alle actoren altijd precies kunnen zien welke stap op dit moment lopende is en wie daarvoor verantwoordelijk is.

De integratie biedt echter ook voordelen voor de klant. Zo kan in de webshop precies worden aangegeven of een product nog op voorraad is en wanneer het waarschijnlijk zal aankomen. Tegenwoordig zijn dergelijke verklaringen van essentieel belang voor de aankoopbeslissingen van klanten. Door de webshop en de gegevens uit het magazijnbeheer te koppelen, kunnen in realtime valide uitspraken worden gedaan.

Productconfigurators

Een andere trend in e-commerce zijn productconfigurators. Deze technologie stelt klanten in staat om producten te ontwerpen volgens hun eigen ideeën. Of het nu je eigen ontwerp op kleding is, je eigen compositie van muesli of de zelf samengestelde pc – we leven in tijden van individualisme.

Tegelijkertijd moet altijd worden bepaald of de geselecteerde wijzigingen kunnen worden doorgevoerd. Als er voldoende middelen op voorraad zijn, is de werkcapaciteit voldoende en hoe zijn de prijzen en levertijden dienovereenkomstig gestructureerd. Al deze informatie kan tijdens de configuratie in realtime worden gegeven.

Veel meer functies

Er zijn ook veel andere belangrijke functies en modules in ERP-software voor e-commerce. Naast magazijnbeheer en de hier vermelde modules, zijn boekhouding, inkoop en personeelsbeheer uiterst belangrijke functies. Online retailers moeten zich daarom aan het begin van hun zoektocht naar een geschikte ERP-software afvragen welk specifiek doel ze ermee willen nastreven en welke functies daarbij met name van belang zijn.

De juiste software voor uw bedrijf

Een ERP-softwareleverancier die u verder helpt is Cronos. Het bedrijf past zich snel aan. De steeds veranderende eisen van de markt zijn voor het bedrijf geen probleem.