Webshop Conversie
Image default
Zakelijke dienstverlening

Zo breng je jouw website naar een hogere ranking

Ondernemen op het internet is heel competitief. Het is een ware strijd om bovenaan te komen in Google resultaten. Als mensen jouw bedrijf makkelijk kunnen vinden via Google, zorgt dat voor veel extra verkeer naar jouw website. Denk er maar eens over na: hoe vaak klik je als je op Google iets zoekt verder dan pagina 1? Ik doe het in ieder geval zelden, en ik denk met mij nog heel veel mensen. Om op die eerste pagina op Google te komen, het liefst ook nog eens helemaal bovenaan, is dus heel belangrijk. De meeste bedrijven kunnen het beste hun linkbuilding uitbesteden. In dit stuk de beste tips om precies daar te komen!

Landingspagina’s moeten geoptimaliseerd zijn op zoektermen

Een landingspagina is een pagina op een website waar je op uitkomt na het klikken op een link. Geklikt op een link over Fietsen? Je komt op een landingspagina bij een fietsenzaak. Je maakt deze landingspagina voor je eigen website, en optimaliseert deze op een bepaald zoekwoord, zoals bijvoorbeeld ‘fiets’ of ‘fiets kopen’. Deze pagina’s moeten inhoudelijk heel erg sterk zijn, en uitnodigend om te lezen. Daarnaast is de optimalisatie op de zoekwoorden heel belangrijk. Hoe langer en gerichter de pagina is op de zoekwoorden die je hebt uitgekozen, hoe meer verkeer dit oplevert. Als dit allemaal veel te ingewikkeld wordt, kun je dit makkelijk uitbesteden bij een online marketing bureau.

Hoe kun je zoekwoorden vinden?

Zoekwoorden kun je op verschillende manieren vinden. Je kunt om te beginnen aan je directe omgeving vragen hoe zij zoeken op Google om een bepaald product of dienst te kunnen vinden. Als je Google Ads gebruikt, krijg je toegang tot een functie genoemd ‘zoekwoordenplanner’. In die omgeving kun je populaire zoekwoorden vinden. 

 

Een andere optie is het gebruiken van een zoekmachine die werkt op associaties. Als jij een woord typt, geeft de zoekmachine je gerelateerde woorden. Jij typt ‘fiets’, en de zoekmachine komt met ‘fiets zonder versnellingen’, ‘racefiets’ en ‘fiets voor kinderen’. Dit soort zoekmachines kunnen je echt helpen. 

Je kunt er ook voor kiezen om SEO-software te gebruiken.

Zoekwoorden die bestaan uit meerdere woorden

Bij de term ‘zoekwoord’ denk je waarschijnlijk aan een enkel woord. In de praktijk werken zoektermen van meerdere woorden vaak veel beter. Dit soort zoekwoorden noem je ook wel long tail-zoekwoorden. Er zijn veel minder mensen die die long tail-zoekwoorden opzoeken, daardoor is de kans dat jij bovenaan komt direct een stuk groter. Dit helpt bovendien met conversies. Hoe specifieker het zoekwoord, hoe groter de kans dat een bezoeker precies op zoek is naar het product dat je aanbiedt. Laten we het voorbeeld van fietsen erbij nemen. Als jij zoekwoord ‘fiets’ intikt, is er veel concurrentie. ‘Racefiets 18 versnellingen’ doet het waarschijnlijk beter. Grote resultaten, ook voor kleine spelers!

Relevantie is verreweg het belangrijkste

Als jij bovenaan staat bij zoekresultaten voor irrelevante zaken aan jouw business, gaat dat weinig verkeer en al helemaal geen conversies opleveren. Als iemand zoekt op ‘brommer’ kan ik met mijn fietsenwinkel wel bovenaan komen te staan, maar dat gaat me geen verkopen opleveren. Je moet zorgen dat je gericht bezig bent. Relevantie is daarbij het belangrijkste. Veel succes met jouw online onderneming!