Webshop Conversie
Image default
Dienstverlening

De voor- en nadelen van een elektrische taxi voor taxiondernemers

Er is steeds meer elektrisch vervoer in Nederland. Ook elektrische taxi’s zie je steeds vaker rijden. Toch rijdt het overgrote deel van de taxi’s nog steeds op diesel of benzine, terwijl het rijden in een elektrische taxi aantrekkelijk en onderscheidend kan zijn. In deze blog komen voor- en nadelen van het rijden met een elektrische taxi voor taxiondernemers aan bod.

Maatschappelijk voordeel

Een groot maatschappelijk voordeel van elektrische taxi’s is dat deze taxi’s voor minder luchtverontreiniging zorgen dan voertuigen die rijden op fossiele brandstof. Ze dragen dus bij aan een schonere lucht in bijvoorbeeld de grote steden. Wel is het zo dat het produceren van nieuwe auto’s ook een vervuilende praktijk kan zijn. De vraag is dus, als iedereen nu zomaar zijn oude auto op zou geven en een nieuwe, elektrische auto ervoor in de plaats zou nemen, of dit duurzamer is of niet. Wanneer de auto echt aan vervanging toe is, kan het overwegen van een elektrische taxi bijdragen aan een schonere leefomgeving.

Imago en klantenbinding

Het rijden met een elektrische taxi kan een schoon imago opleveren, waarmee je je als taxiondernemer kan profileren. Hiermee kun je je voor alsnog onderscheiden van andere taxiondernemers. Klanten die waarde hechten aan duurzaamheid -en het lijkt erop dat dit er steeds meer worden- zullen jouw elektrische taxidienst waarschijnlijk boven een taxidienst kiezen die rijdt op fossiele brandstof; tegenwoordig richten veel bedrijven, overheden en hotels zich op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, waardoor ze voorkeur geven aan elektrische taxiritten.

Actieradius

Een van de meest voor de hand liggende nadelen van een elektrische taxi is de actieradius in combinatie met de laadtijd. Doordat de taxi tussendoor opgeladen moet worden, is deze niet heel de dag inzetbaar. Ook kan het zo zijn dat er vraag is naar een langere rit, maar dat de accu niet vol genoeg zit, waardoor een collega of andere taxiondernemer de klant moet overnemen. Een elektrische taxi is dus minder flexibel inzetbaar dan een conventionele taxi. Echter, wanneer er een goede ritplanning wordt gemaakt en zodra er slim gebruik wordt gemaakt van (snel)oplaadvoorzieningen, zouden deze nadelen geen groot obstakel hoeven te vormen. Dit is vooral het geval wanneer het om een bedrijf gaat met meerdere beschikbare elektrische taxi’s. Zodra je als zelfstandige één taxi tot je beschikking hebt, kan het wat lastiger zijn.

Kosten

Een elektrische taxi kan verschillende financiële voordelen met zich meebrengen. Zo is de bijtelling van een elektrische auto lager dan van een conventionele auto. Ook zijn de onderhoudskosten van een elektrische taxi beperkt. Vaak zijn de onderhoudskosten van een elektrische taxi maar 30% van de onderhoudskosten van een taxi op diesel of benzine. Dit komt doordat elektrische auto’s veel minder bewegende onderdelen hebben dan conventionele auto’s. Daarnaast zijn de brandstofkosten van een elektrische taxi relatief laag.

Investering

De aanschaf van een elektrische taxi vereist wel enige investering. Elektrische voertuigen zijn vaak niet goedkoop. Daarnaast is de restwaarde van een elektrisch voortuig relatief onzeker, omdat ze nog niet zo lang op de markt zijn. Daarom wordt de restwaarde relatief laag ingeschat. Ook is er eventueel een extra investering nodig in oplaadinfrastructuur.

Subsidies

De Nederlandse overheid stimuleert het gebruik van elektrische taxi’s door ondernemers met behulp van subsidies. Op verschillende manieren maken ze de aanschaf van een elektrische auto aantrekkelijker. Zo bestaat er de Milieu Investeringsaftrek. Hiermee is het mogelijk om tot 36% van de investeringskosten af te trekken van de fiscale winst. Ook worden elektrische auto’s vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Verder kom je als taxiondernemer in aanmerking voor een subsidie tot drieduizend euro per elektrisch taxivoertuig. In sommige gemeenten kom je in aanmerking voor nog eens tweeduizend euro extra subsidie.