SEO en SEA zijn twee termen die je ongetwijfeld tegen bent gekomen als je je hebt verdiept in online marketing. Beide zijn belangrijke disciplines voor een effectieve online marketingcampagne, net zoals bijvoorbeeld social media marketing en e-mailmarketing. SEO en SEA worden nog wel eens door elkaar gehaald. Gezien de naam begrijpelijk, maar inhoudelijk verschillen ze sterk van elkaar. In dit artikel lees je wat het verschil is tussen deze twee online marketingstrategieën. Wat is SEO?SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEO omvat alle technieken die ervoor bedoeld zijn om een website hoger te laten scoren in de organische resultaten van Google. Met organisch bedoelen we alle resultaten waarvoor niet aan Google betaald hoeft te worden, zoals de advertenties bovenaan de zoekresultatenpagina’s. Wat is SEA?SEA staat voor Search Engine Advertising. Ook dit heeft als doel om bovenaan te komen in Google, maar dan via de betaalde zoekresultaten, de advertenties. Voorbeelden hiervan zijn tekstadvertenties en Google Shopping advertenties. Het verschil met SEO is dus dat je voor de bezoekers die je hiermee naar je website haalt moet betalen. Moet ik kiezen voor SEO of SEA?Nu je het verschil weet tussen SEO en SEA kun je een duidelijke afweging maken of deze online marketingdisciplines geschikt zijn voor jouw online marketingstrategie. Wat ons betreft zijn beide belangrijk, maar als je een keuze moest maken tussen de twee, dan zou je rekening kunnen houden met deze voor- en nadelen:
|
