Webshop Conversie
Image default
Marketing

Hoe conversie-events instellen in GA4?

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google Analytics, en conversie-evenementen zijn een belangrijke functie. Als u niet bekend bent met GA4, is het een platform waarmee u gegevens over uw websitebezoekers kunt verzamelen en vervolgens op basis van die gegevens geïnformeerde beslissingen kunt nemen over uw marketingstrategie. Hoe kun je in GA4 conversie-evenementen instellen? Lees verder om erachter te komen.

 

Instellen via GA4?

 

Er zijn twee manieren om conversie-evenementen in GA4 in te stellen: via de interface of via Google Tag Manager (GTM). We nemen beide methoden met u door, zodat u de juiste methode voor uw bedrijf kunt kiezen.

 

Als u conversie-evenementen wilt instellen via de GA4-interface, moet u eerst inloggen op uw account en rechtsboven op de knop “Admin” klikken. Zodra u in het beheerpaneel bent, klikt u op “Gegevensstromen” in de middelste kolom en vervolgens op de knop “Stroom toevoegen”. Mocht u nog geen account hebben? Hier leert u hoe u een Google Analytics account kunt aanmaken.

 

Voer een naam en beschrijving in voor uw stream, selecteer “Website” als het stream type en klik vervolgens op “Stream maken” Klik vervolgens op “Conversies” in de linker zijbalk en vervolgens op “Conversies instellen” Op de volgende pagina selecteert u de categorie van de conversie gebeurtenis die u wilt volgen en vult u vervolgens de vereiste informatie in. Klik tenslotte op “Opslaan”. U hebt nu met succes een conversie-evenement in GA4 opgezet!

 

Events Instellen via Google Tag Manager.

 

Als u conversie-evenementen wilt instellen via GTM, moet u eerst een nieuwe tag maken. Log hiervoor in op je GTM-account en klik linksboven op de knop ” Tags”. Klik op de volgende pagina op de knop “Nieuwe tag”. Geef uw tag een naam en selecteer “Google Analytics: Universal Analytics” als tagtype. Klik op “Doorgaan”  Op de volgende pagina voert u uw Tracking ID in en selecteert u “Event” als Track Type. Vul vervolgens de velden Categorie, Actie, Label en Waarde in volgens uw voorkeuren. Klik vervolgens op “Triggering” in de linker zijbalk en selecteer welke trigger u wilt gebruiken voor uw tag. Klik tenslotte op “Opslaan”  En dat is het! Je hebt nu met succes een conversie evenement in GA4 opgezet met behulp van GTM.

 

Conclusie.

 

Conversie-evenementen zijn een belangrijke functie van GA4 die bedrijven kan helpen geïnformeerde beslissingen te nemen over hun marketingstrategie. Er zijn twee manieren om conversie-evenementen in GA4 in te stellen: via de interface of via GTM. Welke methode u ook kiest, het opzetten van conversie-evenementen is een relatief eenvoudig proces dat waardevolle inzichten kan opleveren in de prestaties van uw website.