Wanneer je jouw SEO en SEA goed op elkaar weet af te stemmen, kun je jouw zichtbaarheid in de zoekmachines op een meer kosteneffectieve manier verbeteren. Beide soorten van zoekmachinemarketing hebben vrijwel hetzelfde doel: de zichtbaarheid in zoekmachines verbeteren en verkeer winnen op basis van trefwoorden, en de bedoeling van de gebruiker. De praktische aspecten van SEO en SEA zijn echter heel verschillend. Laten we eens kijken hoe SEO en SEA op elkaar kunnen inspelen voor een hogere effectiviteit. Een evenwichtig gebruik van SEO en SEABetere zichtbaarheid en in het algemeen meer kosteneffectief verkeer doe je door de samenwerking tussen SEO en SEA evenwichtig te organiseren en te begrijpen wat de mogelijke resultaten zullen zijn van beide strategieën. Hoe goed jouw SEO-strategie ook is, het kost tijd om ze uit te voeren en je kunt nooit op voorhand de exacte resultaten kennen. Dit is echter geen reden om niet te investeren in deze vorm van het stimuleren van organische zoekmachine optimalisatie, want het zal jouw merk bestendigen in de zoekresultaten en winstgevendheid opleveren. Correct toegepast, kan SEO zonder enige twijfel de meest kostenbesparende methode zijn om verkeer te winnen, maar het is niet een instrument voor korte termijnresultaten, zoals SEA dat wel is. SEO is een langetermijnstrategie die zelden snelle resultaten oplevert, terwijl SEA kan worden gebruikt om kortetermijndoelstellingen te bereiken en nieuwe kansen te testen. Zo kunnen typische pay-per-click (SEA) campagnes in een korte periode worden opgestart en zijn er eindeloze mogelijkheden voor follow-ups en andere campagneaanpassingen die je tot in de kleinste detail kunt uitwerken. Hierbij moet je natuurlijk wel rekening houden met het feit dat de meest concurrerende ads en clicks al snel hoog in de kosten kunnen uitlopen. Kortom, vind het juiste evenwicht tussen de twee en creëer het begrip van hun samenwerking. Dit zal je op lange termijn goed van pas komen. Doe je trefwoordonderzoek op beide kanalenDe SEA marketingmix heeft een grotere kans van slagen als het trefwoordonderzoek wordt gedaan in beide domeinen (SEO en SEA). Immers, de klant helpen met betere resultaten in zijn zoektocht is waar het allemaal om draait! Zorg er dus voor dat je SEO-aspecten zoals de on-site zoekgegevens continu worden doorgespeeld naar het SEA-domein om met de SEA-strategie een concurrentievoordeel op de korte termijn te creëren. Dit soort gegevens kunnen je precies laten zien welke trefwoorden en zinnen jouw klanten gebruiken om naar producten op jouw website te zoeken. Het zal bovendien meer inzicht geven in welke van de hoogste converterende zoektermen de moeite waard zijn om op te nemen in betaalde zoekcampagnes. |